De meeste ICT-problemen zitten niet in de techniek of een gebrek aan kennis bij ICT’ers. De oorzaak is meestal dat mensen elkaar niet begrijpen. De angel zit hem in de manier waarop ze naar de wereld om zich heen kijken en er een mening over hebben. Zeker tussen ICT’ers en niet-ICT’ers zijn de verschillen in wereldbeeld behoorlijk groot.
Geheimtaal?!
Daarom is een van de meest gehoorde klachten over ICT'ers dat ze een soort geheimtaal spreken en dat er niet mee valt te praten
ICT-problemen zijn dus meestal eigenlijk communicatieproblemen. Die communicatieproblemen gaan dus over wereldbeelden. Met een mooi woord: ‘perceptie’.
Perceptieverschillen hoeven geen problemen op te leveren, zolang we ze maar door hebben.
En daar gaat het meestal mis. De meeste mensen nemen automatisch aan dat alle andere mensen dezelfde perceptie hebben als zij. ICT’ers zijn daarop natuurlijk geen uitzondering.
“Je aannames zijn de ramen naar je buitenwereld. Maak ze af toe schoon, anders komt het licht niet naar binnen.” – Alan Alda
De oplossing voor communicatieproblemen
De oplossing voor communicatieproblemen, en dus ICT-problemen, zit dus niet in betere techniek of meer- en anders overleggen.
Het zit niet in het beter noteren van afspraken. Het zit niet in betere projectmethodes. En het zit ook niet in een andere manier van werken.
Het zit in bewustwording bij mensen hoe perceptie bij henzelf en anderen werkt.
Het zit in begrijpen dat anderen anders kijken en luisteren dan zij. Dat levert openheid op.
En daarom zijn softskillstrainingen zo belangrijk
Want een goede softskillstraining levert, door inzicht in perceptie, openheid en betere communicatie op. En dat is dus precies wat ICT-problemen voorkomt.
Zoals de Ierse schrijver George Bernard Shaw al zei: “Het grootste communicatieprobleem is de illusie dat er gecommuniceerd is.”